روابط سهامداران یا شرکای شرکتها همواره به یک شکل نیست و به عبارت بهتر این دو گروه همواره روابط مناسبی با یکدیگر ندارند و در برخی مواقع وجود اختلاف نظرها منجر به ایجاد مشکل در روابط کاری میشود. آنچه مرسوم است، این است که اشخاص حقوقی پس از ثبت شرکت و برای ساماندهی و اطلاعات مربوط به شرکت نیازمند ایجاد تغییرات متعددی در اساسنامه خود هستند. در واقع ثبت تغییرات شرکت مرحله به مرحله به منظور جلوگیری از بروز مشکل در مواقعی که برخی اختلاف نظرها وجود دارد، انجام میشود.
نکتهای که به احتمال زیاد از آن آگاهی دارید این است که قبل از ثبت تغییرات شرکت میتوانید با در نظر گرفتن ویژگیهایی که هر یک از شرکتها دارند شرکت خود را ثبت کنید. بر خلاف برخی باورها، قالب شرکت هیچگونه ارتباطی با نحوه خدمات آن ندارد. هر زمان که متقاضیان شرکت اقدام به ثبت شرکتشان کنند قادرند یکسری از تغییرات را روی آن انجام دهند.
در صورتی که تمایل به انجام هر یک از موارد فوق در قالب ثبت تغییرات شرکت داشته باشید لازم است از طریق مراجع قانونی این کار را پیگیری کنید. در این مطلب قصد داریم به مواردی مانند صورتجلسه تغییرات شرکت سهامی خاص، استعلام آخرین تغییرات شرکت، ثبت تغییرات شرکت به صورت اینترنتی، مراحل ثبت تغییرات شرکت و هزینه ثبت تغییرات شرکت بپردازیم؛ بنابراین پیشنهاد میکنیم اگر اطلاعات دقیق در خصوص این موضوعات ندارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
برای ثبت تغییرات شرکت به چه مدارکی نیاز داریم؟
موافقت تمامی اعضای شرکت به منظور ثبت تغیرات شرکت الزامی است.
برای این منظور به ارائه مدارک زیر نیاز خواهید داشت :
- اسناد شرکت
- پرداخت هزینه روزنامه رسمی
- مدارک شناسایی سهامداران و شرکا
- حضور تمامی شرکا در صورت انحلال شرکت
- کپی روزنامه رسمی همراه با تغییرات موجود در آن
- صورتجلسه تغییرات شرکت و تنظیم صورتجلسات
- کپی برابر اصل مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره
ثبت تغییرات شرکت شامل موارد زیر است:
- تغییر آدرس
- انحلال شرکت
- تغییر مواد اساسنامه
- تغییر موضوع شرکت
- تغییر حق امضا شرکت
- تمدید بازرسان یا انتخاب آنها
- کاهش یا افزایش سرمایه شرکت
- تمدید یا تغییر هیئت مدیره شرکت
- تبدیل سهام شرکت به بانام و بینامهزینه ثبت تغییرات شرکتشاید برایتان سوال باشد که هزینه ثبت تغییرات شرکت چه میزان است و به چه شکلی تعیین میشود؟ در ادامه این مطلب شما میتوانید با در نظر گرفتن نوع تغییرات، به راحتی هزینه ثبت تغییرات شرکت را محاسبه کنید.
قبل از هر چیز باید بدانید که هزینه ثبت تغییرات شرکت به دو عامل بستگی دارد که شامل موارد زیر است:
- روزنامه رسمی تغییرات شرکت
هزینه روزنامه رسمی تغییرات شرکت مبلغی حدود ۸۰ هزار تومان است که باید پرداخت کنید.
- نوع ثبت تغییرات شرکت که تعیینکننده تعداد صورتجلسات و هزینه ثبت تغییرات است.
معمولا به منظور تنظیم هر صورتجلسه و ثبت آن در سامانه و پیگیری آن تا زمان دریافت پیشنویس آگهی تغییرات، باید هزینهای مابین ۳۰۰ الی ۴۵۰ هزار تومان را پرداخت کنید.
تذکر: معمولا هزینه مشخص شده در بالا دارای کمی نوسان خواهد بود و دلیل آن نیز تفاوت در سیاست قیمتگذاری موسسات حقوقی است. اما به صورت میانگین این هزینه ۳۵۰ هزار تومان برای هر صورتجلسه است. در ادامه هزینه تغییر آدرس شرکت را مورد بررسی قرار دادهایم
صورتجلسه تغییرات شرکت سهامی خاص
در شرکت سهامی خاص قادر خواهید بود هر یک از تغییراتی که در پایین به آنها اشاره شده است را بر اساس اساسنامه انجام دهید. تغییراتی که در صورتجلسه تغییرات شرکت سهامی خاص ذکر میشوند، عبارتند از:
- تغییر نام، محل، موضوع شرکت
- نقل و انتقال سهام در صورتی که طبق اساسنامه بر عهده هیات مدیره باشد.
- نقل و انتقال سهام در صورتی که اگر طبق اساسنامه بر عهده مجمع عمومی فوقالعاده باشد.
ثبت تغییرات شرکت به صورت اینترنتی
تغییرات و تصمیمات شرکتها، در واقع به معنای تمامی تغییرات و تصمیماتی است که با توجه به ضرورتهای موجود، در یک جلسه عمومی، فوقالعاده یا جلسات هیئت مدیره صورت میگیرد.
مجمع عمومی فوقالعاده و عادی هریک میتوانند برخی از تغییرات را با توجه به صلاحیت تعیین شده برای آنها مشخص کنند.
به عبارت بهتر؛ مجمع فوقالعاده این صلاحیت را دارد که همه موارد موجود در اساسنامه را تغییر دهد.
ثبت تغییرات شرکت به تنظیم صورتجلسهای نیاز دارد که اعضای شرکت آن را امضا کرده باشند. ثبت تغییرات شرکت برای آن دسته از شرکتهایی که ثبت آنها منوط به دریافت مجوز بوده است؛ نیازمند تهیه مجوز از نهادهای مختلف گروهی است و علاوه بر این لازم است صورتجلسه تغییرات که به تایید مجوز درآمده است به همراه اصل مدارک و مجوز به اداره ثبت شرکتها ارائه شود.
در صورتی که یک شرکت بخواهد به صورت همزمان بیش از یک تغییر شامل تغییر در سهام، آدرس و سایر موارد را در شرکت ایجاد کند لازم است برای هر کدام از این موارد صورتجلسهای را به صورت جداگانه تنظیم کند و پذیرش جداگانهای را برای هر یک دریافت کند.
تذکر: در صورتی که یک صورتجلسه فاقد پذیرش اینترنتی به همراه صورتجلساتی که در سامانه پذیرش شدهاند ارجاع داده شود، صورتجلسه نیز رد خواهد شد.تذکر: توجه داشته باشید که صورتجلسات را متناسب با نوع شرکت انتخاب کنید. علاوه بر این تطبیق عینی متن صورتجلسه تایپ شده در سامانه با متن صورتجلسه تحویل داده شده به اداره ثبت شرکتها الزامی است.برای اینکه بتوانید اطلاعات صورتجلسه تغییرات شرکت را وارد کنید لازم است ابتدا اطلاعات شرکت را ثبت کنید. برای این منظور مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:
- به سامانه تنظیم صورتجلسات وارد شوید و استان و واحد ثبتی خود را انتخاب کنید.
- اطلاعات شرکت و شناسه ملی آن را وارد کنید.
- در این مرحله شماره ثبت شرکت را وارد کنید. اگر شناسه ملی را در اختیار ندارید، میتوانید شماره ثبت در صورتجلسه تأسیس و اساسنامه شرکت را وارد کنید.
- نوع شرکت شامل سهامی خاص، با مسؤلیت محدود یا هر نوع دیگر آن را انتخاب کنید.
- نوع صورتجلسه شامل مجمع عمومی عادی، فوقالعاده و… را تعیین کنید.
- تعداد اعضای حاضر در جلسه را مشخص کنید و سپس مشخصات کامل شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی و … را ثبت کنید.
- سمت متقاضی را تعیین کنید.
- در این مرحله باید تاریخ برگزاری جلسه، ساعت شروع و پایان آن را مشخص کنید.
- شماره دسترسی ۱۹ رقمی در قسمت پذیرش موقت را دریافت کنید.
- نام و نام خانوادگی و سمت اعضای امضا کننده دفتر را تعیین کنید و سپس از فهرست نوع تصمیم، تصمیمات اتخاذ شده در جلسه را مشخص کنید.
- در این مرحله باید نام درخواستی و ثبت نام را وارد کنید. میتوانید حداکثر پنج نام را پیشنهاد دهید.
- تعیین اعضای حاضر در جلسه و عنوان سمت آنها در جلسه شامل نوع شخص، نام شخص، مشصات شناسایی، تابعیت.
- اگر ایرانی هستید شماره ملی و در غیر اینصورت شماره گذرنامه خود را وارد کنید.
- ثبت سمت در شرکت
- تعیین ارتباط اشخاص در جلسه شامل نماینده یا وکیل بودن.
- به تأیید رساندن مدارک مورد نیاز بنا به تصمیمات اتخاذ شده در جلسه و همچنین نوع صورتجلسه توسط متقاضی.
- تایپ متن صورتجلسه با استفاده از متن پیشنهادی
- به تأیید رساندن پذیرش به منظور ارسال صورتجلسه مکانیزه به ثبت شرکتها.
تذکر: بر اساس ماده ۶ نظامنامه قانون تجارت، انتشار تغییراتی که در وضعیت شرکت ثبت شده ایجاد میشود، ضروری است و فرد مورنظر در صورت انعکاس ندادن تغییرات موردنظر یا هر گونه مخفیکاری اطلاعات که به موجب آن ضرر و زیانی شامل دیگران شود و یا منجر به اغفال آنها شود باید پاسخگو باشد.
همچنین؛ اشخاص ثالث میتوانند در صورتی که از انتشار مواردی که بر اساس نظامنامه برعهده مدیران است جلوگیری شود، تأثیر ناشی از تغییرات را نادیده بگیرند. چرا که استناد به تغییراتی که به اطلاع آنها نرسیده است، صحیح نیست.
ثبت شرکت خود را به ملاصدرا بسپارید